Tisdag 30.8.2016 - Western

7,5 km. 1:44.

Ville kom fram för att hälsa. Oliver avvaktade. När Ville förstod att jag inte skulle hämta honom så gick han och Oliver kom fram direkt. Han var smidig som ett kassaskåp på vägen in. Snubblade och hade sig. Blev lite orolig för ridningen. Väldigt kelsjuk. Kändes som han gillade att vara ensam om uppmärksamheten. 

När vi gav oss iväg skrittade han skitbra till min stora förvåning. Han var kanske bara nyvaken eller nåt. Tänkte att han skulle få bestämma väg helt själv och det blev vänster och upp förbi slakteriet. Mötte en hel familj på fyrhjuling som tyckte jag hade så fin och modig Ponny. Dom satt där med motorn igång och Oliver var artig och gick fram för att hälsa.

Tog höger mot Sjunnings väg där vi började trava. Inte så pigg på det. Tog många korta. Vägen var mjuk och fin. Det blev spår efter hovarna. Han undersökte Sjunnings bom noga och kollade på sidorna men han bestämde sig för att kraftledningen nog var bättre. Sedan blev det vänster ut mot Tärnan. Också Olivers val.

Travade lite mer och provade ett par galopper men dom var svåra att få igång och dom vi fick till var inte speciellt bra. Lite snubblig i traven på höger fram men det märktes inte i skritten. När vi var nästan framme vid vändplan stannade han sneglade på mig och liksom frågade om det var ok att vända. Helt ok för mig.

På vägen tillbaks jobbade jag honom i skritt och trav. Han smaskade, grymtade och puffade och ställde upp på allt. Samma väg tillbaks via kraftledningen. När vi kom till vägen provade jag galopp igen och nu satt den bra, både höger och vänster. Jobbade lite mer ner mot bommen. 

Träffade en tjej på en stor fux som hejade glatt. Och jag tyckte det var en tjej jag kände igen. Tills hon sa 
- Men du är ju inte Gun :-)
Kraftfull skritt med skönt gung sista biten hem. 

Britt flyttade Läkt och Ville till hagen vid bäcken och jag tog Oliver strax efter. Han blev riktig glad att få komma dit igen. Mockade ur en kärra ur hagen och frågade Britt om det var något mer att göra och hon sa nej så jag gjorde inget hö.

Bra driv och framåtanda i skritten. Lätt att jobba. Form, ställning, skänkelvikning. Inte något riktigt drag i varken trav eller galopp. Han fick välja ridväg helt själv och jag blev lite förvånad över både vägval och längd.

Trevlig tur som vanligt på glad Oliver.

(:-D)>






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ElinsOliver.blogg.se

Olivers riddagbok

RSS 2.0