Lördag 6.4.2024 - Tömkörning

Fick hem de nya snösulorna med slang igår och eftersom det kom ett rejält snöfall under natten/förmiddagen med temp runt nollan tyckte jag det var ett perfekt tillfälle att testa över natten så åkte ut strax före kvällsfodring. Rätt meckiga att få dit och hade velat haft en mm till till broddhålet, fästet var dessutom rätt mjuk metall och böjde sig till helt fel vinklar. Men till slut satt de 😊
Började morgonen med fodring, temp runt nollan nu också och när jag tog in Oliver hade han lite styltor både i fram och bak. Stretchade fram och masserade ryggen, mycket tuggande och Oliver stod och sov på slutet. Drog på polar pads i fram för att underlätta lite, tänkte vi skulle ta skogen idag så jag kunde se hur nya sulorna funkade. 
3,9 km på 55 min och tempo 4,1 km/h. Sov på stallgången innan vi gick och det gick lite trögt till en början men hade vaknat till redan när vi kom till kolonin. Var en hel del vatten i sänkan före diagonalen så kryssade genom buskagen och ner till skogen, stigen upp mot rådjursängen hade dock minskat i vattenmängd sen förra gången. Var länge sen vi var upp i skogen mot stumpen och ville upp dit och se framkomligheten, helt okej på stigarna även fast det kommit ny snö senaste dagarna. Rejält med vatten i träsket och lilla sjön ovanför men min lilla stigfinnare till häst tog sig runt utan att nån av oss blev blöt 👌 Hade fallit några träd sen i höstas och låg en del nerblåsta grenar. Stumpen verkade ha nåt enstaka is/snölager under nya snön. 
Nya sulorna funkade faktiskt, inte perfekt men det gör ju inget i det här underlaget. I fram byggde det upp större styltor som lossnade med jämna mellanrum, i bak byggde det upp lite men lossnade hela tiden lite också. Blev aldrig nån stor stylta som sen ramlade ur, han snubblade några gånger på klumparna från framhovarna dock. Slangsulorna fungerade bättre ute på ängarna där det nog var hårdare under snön än förbi kolonin och skogen. Eftersom Oliver har helsulor i fram går det inte att jämföra om de är bättre än polar pads men jag skulle tro att om man inte kör helsulor så vid kramsnö när det är mjukt under så funkar polar padsen ngt bättre som rör sig oavsett. Men fördel med slangsulorna är att de fästs i traktbrodd så till hösten om snön kommer innan man fått på vinterskor så går de att fästa ändå. Fördel också att det inte kan komma in småsten under som det blev senast jag använde padsen. Återstår att se hållbarheten på fästena, men nu har jag ju dem så kan gå in i bygghandel och be om exakt likadana o ha som reserver 😊
 
/Elin 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ElinsOliver.blogg.se

Olivers riddagbok

RSS 2.0